FILMS ROND OOSTENDE HENRI STORCK – 23 januari 2016

een programma met films van Henri Storck rond Oostende. 23 januari 2016 om 11:00 @CC de Grote Post
4-Image-d-ostende_kaartjes1-727x1024 (1)

Organisatie BILDNIS
een onafhankelijk en actief platform voor kunstliefhebbers om kennis, ervaring, interesse en fascinatie rond hedendaagse beeldende kunst uit te wisselen.

Met een exclusief programma brengen we aandacht aan dit rijke erfgoed en slaan de Stichting Henri Storck, BILDNIS_forum voor kunst en de Kunstacademie aan Zee de handen in elkaar met een selectie filmvoorstellingen. Vier zaterdagochtenden krijgen we een unieke blik op de bewegende kunst van Henri Storck in het intieme kader van de Klas in CultuurCentrum De Grote Post.

De films zijn opgesteld in vier reeksen rond een specifiek thema (Oostende – sociale betrokkenheid – kunstenaars – Ensor en de film), waarbij tijd is voorzien voor duiding en ontmoeting. Voor wie de films al vaak gezien heeft: een mooie herinnering; voor wie deze films een eerste kennismaking worden: een ware ontdekking!

over Oostende

“Storck kent het strandleven op zijn duimpje … Het schouwspel der zee en der duinen was het decorum van zijn jeugd. Wanneer hij zijn camera naar het zeestrand richt, komt zijn sensibiliteit spontaan los, noteert hij een beeldensuite die hij jarenlang heeft gekoesterd. Ook het leven aan
het strand kent hij tot in de kleinste détails, met inbegrip van de tegenstellingen tusschen het strandvermaak der rijke badgasten en het gestolen pretje van de arbeidersfamilies die zich amper een week-einde aan zee kunnen veroorloven … Storck draaide deze films echter in opdracht, voor toeristische doeleinden. Dies mocht blijkbaar alleen de mondaine charme van het strandleven worden getoond. Van dit leven, en van de heerlijkheid der natuurelementen, biedt Zonnig leven aan het strand een levendig totaalbeeld, stemmig en dartel.”

Vooruit, 26 februari 1937

Beelden van Oostende, 1929-1930
Idylle aan het strand, 1931
Oostende, Koningin der badsteden, 1931
Trains de plaisir, 1930
A propos de Nice, Jean Vigo en Boris Kaufman, 1930
Praktische informatie

Tijdstip
zaterdag 23 januari 2016 om 11:00

Locatie
De Klas, CultuurCentrum De Grote Post Hendrik Serruyslaan 18A, 8400 Oostende

Prijs
6 euro per persoon (voor leden en niet-leden / handling via Uitloket inbegrepen)

Inschrijven via Uitloket
Hendrik Serruyslaan 18A, 8400 Oostende
059/33.90.00 – uit@oostende.behttp://www.uitinoostende.be
Openingstijden:
maandag tot vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur
zaterdag van 14.00 tot 18.00 uur

over Henri Storck

Oostende was een modieuze badstad toen Henri Storck in 1907 werd geboren en dankzij de contacten die de familie had met kunstenaars, leerde Storck reeds op jonge leeftijd James Ensor, Léon Spilliaert en Constant Permeke kennen. In de jaren twintig bezocht hij regelmatig hun ateliers en keek hij toe hoe ze schilderden. Ze praatten uren over schilders en schilderkunst en stimuleerden hem om films te maken. Ook de surrealistische schilder Félix Labisse voegde zich regelmatig in dit pittoresk gezelschap. Met een Kinamo camera draait hij poëtische en surrealistische kortfilms die uitgegroeid zijn tot klassiekers en wordt hij de “officiële cinegrafist” van de stad Oostende. Gaandeweg wordt hij de belangrijkste documentairemaker van België, wat hem ook internationale bekendheid oplevert en richt hij in 1928 een lmclub op in zijn geboortestad.

In de jaren dertig nam zijn carrière een politieke wending en verwierf hij wereldfaam met de film Borinage die hij in 1933 samen met Joris Ivens maakte. Het werd een film die een ware mythe geworden is en waarin hij optreedt als “verontwaardigd maar scherpzinnige getuige” van de levensomstandigheden van de arbeiders. Tegelijk komt hij aan de kost door talrijke films in opdracht te maken en door films te produceren zoals de Vrijheren van het woud van Sielmann en Brandt (1958) en Jeudi on chantera comme dimanche van Luc de Heusch (1966). Hij laat ook belangrijke antropologische films na: Boerensymfonie (1942-44) en Feesten in België (1969-72) en wordt een referentie inzake kunstfilms, vooral met de films die hij wijdt aan Delvaux, Labisse en Rubens. Zijn eerste fictiefilm wordt een langspeelfilm: Het Banket van de smokkelaars (1951), naar een scenario van Charles Spaak.

ACADEMIE_letterlogo KAZ TxTonly2014logo fonds

Pijler: expo · Seizoen: Images d’Ostende
← Henri Storck – films rond sociale betrokkenheideen boekenplank met 10 boeken – Kristof Van Gestel →

Bildnis hier

Advertenties

Over annie goossens

Oostende Terminus na een zwervend leven. Terug naar mijn west-vlaamse roots en het ontdekking van mijn oorspronkelijke taal
Dit bericht werd geplaatst in Grote Post, Kunst, Oostende en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s